keskiviikko 9. marraskuuta 2016

myPadi - iPadi, padit matematiikan opetuksessa.

Matematiikka - Yhteistoiminnallinen oppiminen, padit apuna oppimisessa

Syksyllä aloitin kahden seiskaluokan ja yhden kahdeksannen luokan kanssa ns. Pekka Peura -matematiikan: oppilas etenee omaa tahtiaan, omatoimisesti ryhmässä tai enemmän itsekseen. Tekee tehtäviä, testejä ja arvioi itseään tehdyn työn kautta. Ja jottei opiskelu alkaisi tuntua yksitoikkoiselta oli tarkoitus kehittää oppikirjan lukemisen ja perustehtävien lomaan muutakin tekemistä joista yksi osa on monisteet sekä perinteiset oppimis-lautapelit ja yksi osa ICT-pilotoinnin mukanaan tuomat iPadit.

Keskittyen lyhesti iPadeihin:
iPad-tehtävät olen jakanut kirjan kappaleiden mukaisesti vahvistaen/syventäen oppilaan osaamista. Osassa iPad-tehtäviä on QR-koodien taakse piilotettuja opetusvideoita tai esimerkkilaskuja ja  mahdollisesti vinkkejä vaikeimpien tehtävien ratkomista varten. QR-koodit olen jakanut oppilaille paperisina versioina. Tällöin oppilaalle jää vihkoon aihe-alueeseen liittyvät koodit mikä edesauttaa oppilaalla materiaaliin tutustumista myös kotona omalla kännykällään tai muulla laitteella.
iPadin käyttö QR-koodien kanssa


Osa iPad-tehtävistä on laskemista ja osa leikkimistä. Näiden yhdistelmänä toimii hyvin mm. Matikkakunkku-peli, mistä löytyy tehtäviä positiivisten ja negatiivisten lukujen yhteen- ja vähennyslaskuista, kerto- ja jakolaskuista, potensseista, murtoluvuista sekä prosenttilaskennasta.
Murtolukuja padin avulla

Lisäksi myöhemmin on tarkoitus lisätä iPad-tehtäviä (iPad-tekemistä) yrittäen saada mahdollisimman monipuolinen käyttökokemus mm. siirtämällä oppilaan tietotaidon testaaminen joiltakin osa-alueilta iPadeille.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti