maanantai 7. marraskuuta 2016

2016



Keväällä 2016 OneNote oli jatkuvassa käytössä fysiikan ja kemian tunneillani. Sen rooli oli olla pääasiassa esitys- ja tallennustyökalu. Työohje oli mahdollista tehdä kotona etukäteen yhdelle sivulle, josta se oli tunnilla helppo ja nopea esittää. Tunneilla tehtiin oppilastyö, jonka jälkeen sen tulokset tallensin samalle sivulle. Näin oppilailla - myös poissaolijoilla - oli aina pääsy siiheen asiaan, mitä tunneilla oli tehty. Oppilaan roolina oli perinteisesti tehdä oppilastyö ja tiivistää oleellinen vihkoonsa, sillä muutaman kokeilun perusteella padien oppilaskäyttö koettiin kankeaksi.

Esitysmateriaaliani:
Lämpömittari
Otetaan paloöljyä sisältävä kuvan mallinen lasiesine ja asetetaan se sekä jääpaloja,
että vettä sisältävään keitinlasiin.

Laitetaan alempi kumirenksu nesteen pinnan tasolle.

Seuraavaksi mittariaihio laitetaan kiehuvaa vettä sisältävään keitinlasiin
ja laitetaan ylempi kumirenksu nesteen pinnan tasolle.
 

Lopuksi jaetaan lasiputken renksujen väli sataan asteeseen.
  


Syksyllä 2017 olen oppilasryhmän kanssa harjoitellut OneNoten käyttöä oppitunneillani. Tavoitteena on ollut luoda ryhmälle oppimisympäristö, jonka käyttö oppilaiden mielestä tuntuisi näppärältä ja jonka avulla tietoa voidaisiin havainnollistaa tavallisia vihkomuistiinpanoja laajemmin. OneNoten selkeinä etuina vihkomuistiinpanoihin on tiedon havainnollistaminen itse otetuin kuvin, tiedon laajempi saatavuus mm. linkkien avulla, mahdollisesti nopeampi tallennettavuus ja mittaustulosten käsittelyn nopeampi tulkinta grafiikaksi.





Puupala
Etanoli


Muovinen pullonkorkki
Ruokaöljy

Vesi
Alumiini

Kappaleet asettuvat tiheyden mukaiseen järjestykseen





Oppilaat ovat muun muuassa itse ottaneet kuvia tehdyistä töistä, tehneet kuvalle kuvatekstejä ja luoneet taulukoita mittaustuloksia varten. Hidastettua videokuvaa on käytetty kappaleen vapaan putoamisen tutkimisessa. Samaan videokuvaan kun sai otettua sekä sekuntikellon, että putoavan kappaleen. Tämän tyyppisiin töihin on olemassa sovelluksiakin tarjolla, mutta toisinaan on mukava asettaa oppilaille haasteita esimerkiksi perspektiivin hallintaan videokuvauksessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti