keskiviikko 23. marraskuuta 2016

myPadi -iPadi, padit kemian opetuksessa

Tiedon kerääminen, hallinta ja hyötykäyttö, havaintojen tekeminen ja tallentaminen sekä tarkastelu iPadien avulla.

Seitsemännellä luokalla kemiassa tutkitaan mm. kemiallisia erotusmenetelmiä. Erotusmenetelmiä on käsiteltävänä paljon jolloin kaikki eivät ehdi tehdä kokeellisesti kaikkia töitä ja yksi mahdollisuus onkin kerätä tieto, suunnitella demonstraatio ja kuvata se padeilla. Myöhemmin editoida video ja jakaa O365:n kautta muille ryhmän oppilaille.

Esimerkkinä on Uuttaminen ja Imusuodatus (alipaineella)
Tiedonkeruu padeilla:
Asiasanahaun avulla tiedonhankintaa
Uuden tiedon/asian opettelua


 Työn suoritus:

 

Kahdeksannen luokan kemiassa käytin padeja sakkakokeiden kuvaamisessa. Videolla näkyi hienosti uusien niukkaliukoisten suolojen syntyminen.



Kofeiinin eristäminen kahvista/teestä

Matematiikkaluokan LUMA-kurssilla (9-luokka) tutustutaan alkaloideihin ja niiden erotusmenetelmiin:

"Kofeiini kuuluu kasvikunnassa esiintyviin alkaloideihin, jotka ovat typpeä sisältäviä emäksisiä yhdisteitä. Monilla alkaloideilla on varsin voimakkaita fysiologisia vaikutuksia. Tähän yhdisteryhmään kuuluu kofeiinin lisäksi mm. nikotiini, kokaiini ja morfiini. Ja ainoa aine jota voimme tutkia turvallisesti on juurikin kofeiini."

Työn suoritus vei kaiken kaikkiaan 8 tuntia. Ensimmäiset kaksi tuntia käytettiin tiedon keräämiseen. Ja seuraavat tunnit sopivan liuoksen valmistamiseen ja suodattamiseen. Itse työn vaiheet (6h) käydään oppilaiden kuvaamalla muutaman minuutin videolla läpi.




Koska kyseessä oli osoitusreaktio, osoitettiin työssä saadun valkoisen jauheen olevan kofeiinia reaktiolla jossa jauheesta muodostettu liuos muuttuu vihreäksi.

Analyysivaiheessa oppilaat käyvät videon tapahtumat läpi, etsivät mahdollisia virheitä tai keksivät parannusehdotuksia työn suorittamiseksi.

Toinen työ missä näkyy reaktio hyvin selkeästi on laktoosin osoittaminen maidosta. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti