maanantai 14. joulukuuta 2015

Juhon syksy

Kajaanin lyseo on osallistunut ICT-projektiin, jonka johdosta koulumme on saanut kasan uusia laitteita. Kun lukuvuoden alussa opettajille tarjottiin mahdollisuutta päästä kokeilemaan laitteita opetuskäytössä, tarjouduin innolla mukaan.

Koulumme on ottamassa käyttöön Microsoftin Office365-ympäristöä. Rehtorimme ja KamITin yhteistyössä tekemä koulun Sharepoint-sivusto otettiin käyttöön lukuvuoden alussa. Opettajat pääsivät tutustumaan O365:n käyttöön jo hyvissä ajoin ennen oppilaita. Oppilaskäyttöön tarkoitetut laitteet tulivat ennen O365-oppilastunnuksia, joten alkusyksy meni erilaisia ohjelmia kokeillessa.
Ensimmäinen tableteilla kokeilemani sivusto oli Kahoot! Sivusto toimii nettiselaimessa, ja siihen pääsee käsiksi millä tahansa laitteella, joka on verkossa. Oppilaat kirjautuvat osoitteeseen https://kahoot.it ja syöttävät pelikohtaisen PIN-koodin joka näkyy taululta. Visailussa esitetään kysymys videotykin avulla luokan eteen ja oppilaat voivat vastata tabletin tai oman mobiililaitteensa avulla johonkin neljästä vaihtoehdosta. Sivusto oli minulle jo entuudestaan tuttu, joten nyt harjoittelin oman materiaalin luonnissa sivustolle.  Sivustolle voi opettaja tehdä omaa materiaalia osoitteesta  https://getkahoot.com/. Tekemäni visailu  löytyy linkistä https://play.kahoot.it/#/k/bfdbd3cd-4d1c-421b-a4d8-d05b84cc2a14. Otin visailun kuvat yhtä lukuunottamatta itse. Aikaa kymmenen kysymyksen tekemiseen ja kuvien ottamiseen meni alle puoli tuntia. Sivuston käyttö toimii parhaiten keventävänä kertauksena.

Toinen käyttämäni sivusto oli quizlet, https://quizlet.com/.  Sivustolle voi opettaja tai oppilas tehdä itse materiaalia, jossa yhdistellään pareja. Sivusto sopii parhaiten ulkoa oppimiseen, esimerkiksi sanaston kartuttamiseen tai alkuaineiden ja niiden kemiallisten merkkian opettelua varten.

Sittemmin olen ottanut oppilaiden kanssa käyttöön Microsoftin OneNote Classroom-palvelun. Palvelussa voin tuottaa materiaalia ja jakaa sen reaaliajassa oppilaiden kanssa. Palvelussa onnistuu myös oppilaiden ryhmätöiden tekeminen, sekä oppilaan henkilökohtaisen työn tuottaminen niin, että vain oppilaalla ja minulla opettajana on muokkausoikeus samaan työhön. Näin voin arvoida työn suorittamista vaikka reaaliaikaisesti ja antaa työstä palautetta.


Joulun alla olen kahdeksannen luokan matematiikassa pelannut oppilaiden kanssa DragonBox2-peliä. Pelissä opitaan yhtälöiden ratkaisemista symbolien avulla. Pelissä on näyttö jaettu kahteen puolikkaaseen ja tavoitteena on saada lohikäärmelaatikko, eli muuttuja x, yksinään toiselle puolelle. Säännöt ovat samat kuin matematiikassakin: jos toiselle puolelle lisää tomaatin, joka voisi tarkoittaa vaikka lukua kolme, on sama symboli lisättävä toisellekin puolelle. Hiljalleen peli vaihtaa symbolit lukuihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti